4 dårlige nyheder i TV Avisen

Screen Shot 2017-10-27 at 11.28.19 PM

 

Er jeg tilfreds med det Danmark, som jeg vendte tilbage til efter 25 år i Asien?

Lad mig svare på mit eget spørgsmål med at referere til det jeg hørte i 21.30 TV-Avisen i aften.

POSTNORD.

Har et underskud i det seneste kvartal på en kvart milliard. Man siger, at det er fordi antallet af afsendte breve falder.

I mit andet hjemland Thailand er Postvæsenet også statsejet. Det tordner frem, og det siger man skyldes, at folk handler mere og mere på internettet.

Det gør de også i Danmark, så hvorfor kan PostNord ikke lave penge på pakkerne?

Eksempel. Jeg sendte den mindste størrelse pakke forleden fra Svaneke til Esbjerg. PostNord 100 kroner. GLS 50 kroner med tracking. Jeg valgte selvfølgelig GLS.

Slendrian fordi man ikke har udviklet sig til at servicere de mange der handler på Internettet i Danmark.

BANEDANMARK.

Skal snart åbne den nye højhastigheds banestrækning mellem Ringsted og København, men man mangler tog, så der bliver kun sporadisk kørsel på den nye strækning.

Togene der skal køre på strækningen er ikke udstyret med nye signaler, sagde en banedirektør.

Efter alt som Danmark har været igennem med IC4 togene, DSB og Banestyrelsen i de sidste ti år, så er det her dette rendyrket slendrian.

Jeg har tidligere fortalt, at jeg på Shibuya, verdens største jernbanestation i Tokyo, spurgte en rejsende om togene aldrig er forsinkede.

Han svarede, kun under jordskælv.

BORGMESTER TRUES PÅ LIVET.

Hjørrings borgmester er flere gange blevet truet på livet og må have politibeskyttelse. Det måtte Odenses borgmester også have for nogen tid siden, fordi han blev truet af kriminelle bander.

At en folkevalgt politiker udsættes for trusler på livet, er ikke bare bekymrende. For hvis den slags ikke stoppes ganske kontant, så trues demokratiet.

Folketingspolitikerne reagerer ved at love en undersøgelse, der skal komme ”med en bunke nye råd” til kommunalpolitikerne efter valget i november.

Der skal ikke gode råd til her, der skal handlekraft. I Hjørring kan det ikke være raketvidenskab, at finde de mennesker der truer borgmesteren. De skal bag tremmer – de truer staten – og de skal ikke kun håndteres med en bunke gode råd.

BANDELEDER LØSLADT.

Loyal To Familia bandelederen Shuaib Khan – der IKKE er dansk statsborger – og flere gange er udvist betinget er løsladt fra fængslet.

Først i det nye år skal landsretten tage stilling til om hans seneste betingede udvisning skal være alvor.

Hans bande står bag mange af de skyderier, der foregår næsten dagligt på Nørrebro.

—-

Fire bekymrende historier – for Danmark – i blot en enkelt TV Avis, som viser et Danmark, hvor kriminelle handlinger og slendrian eroderer troen på ”systemet”.

Mange politikere er slappe og inkompetente. Tænk blot på justitsministeren Søren Pape, der gang på gang lover indgreb imod bander og deres skyderier, men intet gør.

Godt er det heller ikke at forholdet mellem pressen og politikerne ikke længere handler om noget fagligt, men sigter på underholdningsmomenter.

Det er som om folk har vænnet sig til, at der skal være slendrian.

Men slendrian er farlig, for i det omfang den har fået så underminerer den demokratiet og baner vejen, for noget ingen ønsker.